Wednesday, 24 September 2014

segmen kenapa kesihatan itu penting

 http://thecikaann.blogspot.com/2014/09/contest-kenapa-kesihatan-itu-penting.html
klik banner
segmen ni akan tamat esok(25/09/2014)

kenapa kesihatan itu penting?

haa?..ahh sudah., payah nak menjawabnyer..haha..
sebenarnya kesihatan ni tak perlu nak menerangkan secara detail walaupun ianya sesuatu perkara yang penting..

apa yang eda paham mengenai tentang kesihatan adalah pelbagai cabang sebenarnya kesihatan ni..sebabnya kita tak nampak apa itu kesihatan..contoh,. anggota badan kita..yang kita tau badan kita sihat..berat badan seimbang, ketinggian yang ideal, amalan pemakanan kita yang setabil itu statement yang tidak cukup kuat membuktikan kita sihat..

benda itu semua tidak menjamin badan kita sihat jika kita mengambil amalan tersebut tetapi tidak tahu secara teknikal fungsi setiap jenis pemakanan yang kita ambil..walaupun di luar kita nampak sihat tetapi di dalam organ badan kita sebenarnya sangat tua..

untuk kesempatan ini kita ambil lah peluang mengambil tahu fakta tentang cara pengambilan makanan yang betul..eda bagi contoh la ok., soya..setengah orang kata soya ni baik, ade setengah kata ianya tidak baik..sebenarnya dua-dua betul..apa-apa jenis makanan yang kita ambil akan ada kebaikkan dan keburukkan nya..tetapi ikut jenis soya jugak..soya kan pelbagai..ambil yang baik..elakkan yang buruk..kenapa kita nak ambil mudah berdegil dengan fakta yang sebegitu..

jadi kepentingan kesihatan adalah untuk ketahanan badan yang lama..bila organ dalaman kita rosak..nak ganti dengan apa?haha..lu pikirlah sendiri..

jawapan sikit je..hiraianyer jer yang panjang..terbebel macam keretapi pulak..




5 comments :

Farah Waheda Wahid said...

selamat bersegmen dear...

Asha Lya said...

Slmt brsegmen eda..d akui kesihatan la yg plg penting klau x sihat apa pun x blh buat

Cik Aann said...

Tahniah!! kerana menang hadiah saguhati contest#2 Cik Aann.
Nanti email kan details Nama, Alamat, Hp Number.
my email: aann6485@gmail.com

fadhil eda said...

terima kasih kak waheda & kak asya
thank singgah komen sini

fadhil eda said...

terima kasih cik ann kerana memilih eda sebagai pemenang..